lördag 23 juni 2018

Stängt


Som förmodat, ingen torghandel på Möllevångstorget idag. Går till Marknadsbörsen - svett och vitlök. Killen med brösten står som en saltstöd invid väggen, man kan undra om han över huvud taget är närvarande. Han verkar helt ha övergett Värnhem till förmån för Marknadsbörsen, vilket är ganska skönt. Trotts det komiska i hans uppenbarelse är åsynen av vederbörande ganska besvärande, lite väl rubbat. Avverkar prylstånden kvickt, hittar ingenting och behöver ingenting. Till konsthallen - stängt. Till biblioteket - stängt. Kungsparkenarken är iallafall öppen och min favoritplats är ledig. Skön bris. En gammal bekant som blivit blind går förbi med sin ledsagare, han ser mig inte och jag ger mig inte till känna. Läser ett par kapitel ur Dan Turélls "Mord i September", som jag haft turen att hitta på danska. Miljöbeskrivningarna av Vesterbro blir betydligt mer levande och trovärdiga på originalspråk. Lugnt och stilla, förutom några kajakpaddlare som ropar till varandra är det nästan helt tyst. En enveten geting jävlas med mig - tar till sjappen. Tar vägen genom Gamla Väster. Lp Möller på Ostindiefarargatan är naturligtvis stängt, som nästan alltid. Och även om det vanligtvis är stängt så är det väldigt trevligt att butiken trots allt finns kvar, om än osannolikt. Ziesta  Basement - stängt. Galleri Rostrum - stängt, för säsongen verkar det som. Fortsätter den långa raksträckan förbi Caroli, Drottningtorget, över Schougens bro - så är man hemma i sitt eget kvarter. Överallt tämligen ödsligt. Midsommardagen måste vara en av årets lugnaste dagar, midsommardagen och nyårsdagen. River av ett kapitel till i Rörsjöparken, sen hem. Ser att det varit ännu en skjutning i Malmö inatt, och från tv´n som står och väsnas en bit bort, hör jag att Sverige gör 1-0 mot Tyskland. Får väl ta och titta lite på matchen så att man inte verkar konstig.