söndag 4 november 2012

Gott om abborre i kanalen


Hade på förhand bjudit hem en god vän på sen abborrmiddag, gott med mycket dill och persilja till. Det e lite snårigt att stå där på den branta sluttningen, men man vill ju vara nära vattnet. Då får man snabbt tag i firren och kan ge den ett välriktat slag med skiftnyckeln. Så avkopplande att kunna få en naturupplevelse mitt i stan, det vackra blänket i vågorna från strålkastarna på byggarbetsplatsen mitt i mot. Efter två timmar var jag stelfrusen. Hade fått upp en hundbajspåse, en trädgren av betydande storlek samt förlorat två jiggar. I avsky, nästan självförakt, plockar jag ihop mina pinaler. Rulle, fiskedrag, skiftnyckel och påsar för eventuell fångst. På väg hemåt passerar jag två killar som också står och fiskar. Lägger märke till hur dom intresserat synar min kasse. Sträcker på mig och traskar förbi utan att ge dem en blick. Känner en plötslig tillfredsställelse. Utav kassens storlek att döma trodde dom säkert att jag fått en massa abborrar.