fredag 27 september 2013

Chimär Malmö Plaza


Hamburgerlunch på Burger King - Entré Malmö. Bläddrar i det senaste nummret (# 7 augusti) av annonsbladet entre' NEWS. I någon slags ledare lovar Meinhart Krumrei att jag kommer att "få se liv och rörelse" under ombyggnaden och att mina "favoritbutiker" kommer att hålla öppet. På sidan sex orerar Christian Stecker, från Commerz Real, om hur hemtrevlig atmosfären kommer att bli. Citat: "-här ska man kunna spendera hela dagen från frukost till middag med shopping, inhandling av dagligvaror, aktiviteter med barnen och avsluta dagen med bio." High time! På en av bilderna står Stecker och Ianni Bellis från Amphi Project, med varsitt fånleende och pekar på byggskylten ute på piazzan. Och så alla dessa fantasifulla, taffliga fotomontage som man placerat in en massa människor i. Materialet måste ha varit begränsat, för det är samma figurer som cirkulerar i de olika vyerna. Drar mig till minnes liknande bilder av den s.k. "parken", ut mot Hornsgatan och Stockholmsvägen, där man också hade klippt in en massa folk som flanerade, satt och fikade och solade (det är norrläge) i den lummiga miljön. På Entre's bottenplan har man arrangerat en liten utställning bestående av fotomontage och ritningar i monumentalformat (typiskt tyskar) som illustrerar vision/illusion - Malmö Plaza. Förmodligen är detta så nära ett vällyckat köpcentrum man någonsin kommer att komma. På samtliga bilder har man tryckt in, ja i stort sett gödslat med, Media Markt loggan. Media Markt hade säkert dragit folk, men jag har lite svårt att tro på det. Ja, inte bara svårt, jag misstänker faktiskt att det är rent "hitte på". Ringer till Entre' - Centrum och frågar hur det ligger till. Personen jag pratar med informerar mig om att avtalet inte är riktigt klart än, "vi ligger i förhandlingar" påstår hon, men hennes ton är lite osäker och svävande så jag får uppfattningen av att hon ljuger. Ringer till Media Markt Presskontakt. Pratar med ett par personer som inte hört talas om saken och blir skickad vidare till Anna Sjödin - kommunikationschef. Hon upplyser mig om att några planer på att Media Markt skulle öppna på Malmö Plaza, över huvud taget inte existerar, och tillägger "det är nog mest ett önsketänkande från deras sida". Jag undrar om man egentligen får använda deras varumärke för att saluföra sitt eget, men på den punkten är hon lite osäker hur det ligger till rent juridiskt. Men varför inte, Media Markt får ju en massa gratis reklam, det skulle fan inte förvåna mig om de dessutom fick betalt.