onsdag 2 oktober 2013

Tant och tant...

Köar till Hemköps kiosk/post, hellre det än att lägga två kronor extra per frimärke i kiosken vägg i vägg. Är något stressad, för mycket folk så här dags och posten töms alldeles strax och telefonen ringer och det är viktigt så jag måste svara. Känner en hand på ryggen. "Tanten som tar på en" har smugit upp bakom mig och påbörjat sin rituella handpåläggning. Trängd - posten, min plats i kön, samtal i telefon, två matkassar att hålla reda på, med bl.a. en massa frysta pajer som snarast måste in i frysen och ovan på allt - en tant som står och klappar på en. Viftar med min lediga arm för att schasa bort henne. - Nej! Inget sånt!, säger jag, lite för högt så att folk vänder sig om. Tanten lommar iväg och börjar ta på någon annan. Mitt nummer kommer upp. Avslutar samtalet och har turen att bli expedierad av "glada tanten", hennes humör smittar alltid av sig. - Fyra frimärken tack!