lördag 21 december 2013

Julspel

Klientelet på Fregatten var ovanligt imbecillt ikväll - skrik och bråk. Att prata julfirande är tabu, flertalet är ensamma och kommer nog att sitta här på julafton också, Fregatten brukar hålla öppet. Barflugorna har fått spel och strax blir stöket alltför enerverande - jag gör sorti, det är ändå stängningsdags. Men än finns det tid för en öl på Boomers. Boomer är lite trist men trist passar fint ikväll och för en gångs skull blir jag riktigt tacksam över att tv'n står på. Och så en avslutande promenad genom Rörsjöparken. På håll ser jag tre siluetter i det svaga motljuset. De verkar inbegripna i något som ser ut att vara ett mellanting mellan dans och slagsmål. En pantomim kanske eller repetition inför julspelet? De studsar upp och ner, fram och tillbaks, förryckt och nästan lite kusligt så här i den kyliga natten. Det är väl någon knäpp drog som gjort dem förryckta. Glad att de befinner sig en bit bort, betraktar jag skådespelet en stund innan jag skyndar på stegen hemåt. Förryckt förvisso, men på något vis ändå väldigt välbekant. Efter ett tag trillar polletten ner, det är ju klockrent - "Rabbits Moon".