fredag 28 februari 2014

Grannsämja

 Veckans besök på Stadsmissionens secondhand, och den här gången kommer jag inte undan. Just som jag ställt mig i kassan för att betala ser jag i ögonvrån hur Tanten som tar på en närmar sig. Hon har en enastående förmåga att dyka på en i trängda lägen och naturligtvis sugs hon genast fast vid mig i nån slags kram. Kan inte komma underfund med om hon är krank eller vill sprida kärlek. Avböjer artigt och tar ett steg åt sidan, Tanten som tar på en står apatiskt kvar bredvid och stirrar tomt framför sig. Hon andas på ett ljudligt, sörplande vis vilket irriterar mig då jag försöker koncentrera mig på expeditens ovanliga och dristiga handflatetatuering. Affären avslutas och jag säger adjö till flickan och tanten. Förövrigt har Den enarmade äntligen kommit till rätta, såg honom ute på promenad tillsammans med Den lytte häromdagen. Bollmannen däremot är som bortblåst, men det är kanske inte så svårt att gissa åt vilket håll han blåst iväg.