onsdag 19 mars 2014

Stadsvandring

Gamla kyrkogården - Gustav Adolfs torg

 P.g a. ärende tvingas jag lämna trygga Värnhem och bege mig ner på stan. Väl framme vid Gustav Adolfs torg kommer jag osökt att tänka på W.S.Burroughs (som för övrigt skulle ha fyllt 100 år i år) träffande beskrivning av Malmö: "Bortvända ögon och kyrkogården mitt i stan och inget att göra på eftermiddagen...", ur "Naked lunch" - 1959. Men det är inte så negativt som det låter. Tar en liten runda på kyrkogården som redan börjar bli riktigt fin med marken täckt av vårblomster, röker en cigg vid kanalen och hälsar på en kompis. Efter avklarat ärende unnar jag mig att äta ute, det blir en cheesburgare på McDonalds. Glor lite förstrött på förbipasserande, bläddrar lite förstrött i City tills en av annonserna gör mig riktigt upphetsad, Cinemateket visar Russ Meyers "Faster, Pussycat! Kill! Kill!" ikväll och det är ju inte var dag man har chans att se detta mästerverk på stor duk. Historien utspelar sig till största delen i Mojaveöknen, tre gracer på äventyr - naturbarn i natursköna omgivelser. Bläddrar vidare, tycker att jag känner igen tv-tablån och... Fanken! Det är gårdagens tidning, aldrig får man va riktigt gla. Beger mig hemåt längs Stora Nygatan, slår ett getöga genom fönstret till galleri Ping Pong och det är mer än tillräckligt beträffande denna utställning. Stannar till på Paulibron, förundrad/bedrövad över att man lyckats förstöra ett så vackert panorama med ett så fult hus, inhysande ordningsmakten till på köpet. Man kunde väl åtminstone gjort fasaden ut mot kanalen lite mer estetiskt tilltalande. Och då jag blickar åt höger och får syn på Paulikyrkans nya plåttak är det nästan så det gör ont i ögonen. Den annars så fina lilla kyrkan liknar nu mest ett vilsekommet rymdskepp.

Polishuset mot Exercisgatan


Vidare längs Drottninggatan och så Rörsjöparken, äntligen hemma. Tacksam över att kvarteret är som det är, lite hipps som happs, inte så noga, lite sjaskigt och lite som det vill. Tacksam över att slippa rikemansungar med bakåtslickat hår, skitnödiga hipsters med tjockbågade glasögon och alla de där småglinen från Staffanstorp och Höllviken som lagt veckopengen på löjliga, "fräcka" tatueringar, som gärna vill se lite tuffa ut fast än de bor hemma hos mamma och pappa.

Rörsjöparken