fredag 15 augusti 2014

Vägval


Så har spektaklet tagit sin början och lantisar från kranskommunerna väller in till stan för att sörpla kräftor och frossa i "festivalmat" som tänjer gränsen för vad som kan kallas människoföda. Har kollat dagens program men inte funnit en enda punkt som intresserar mig. Under rådande omständigheter är det bäst att välja den smala vägen, baksidan av stan. Tar vägen över Frihamnsviadukten, Carlsgatan, Klaffbron, Stora- och Lilla Varvsgatan till Stapeln, Ultra Bowl 6 / Get Set Go. En regnskur har dragit förbi och ett tiotal pers sopar frenetisk anläggningen fri från vatten, parken torkar upp ganska kvickt och småknattarna kan återuppta sitt kval. Imponerande, de yngsta är bara i femårs åldern. Efter juniorerna är det pro/am´s tur, också imponerande men det känns som om tävlingen inte riktigt dragit igång än. Efter ett par timmar är jag lite småfrusen och beger mig samma väg tillbaks. Får med mig Peter Johanssons omtalade utställningGalleri Leger, sevärd. Vidare inom Sopstationen som har bokrea, en krona styck! Kan trots priset inte finna något som är mödan värd att släpa på. Hittar däremot en CD som är värd att släpa på - Honey Is Cool´s "Early morning are you working?" från 1999. Blir nostalgisk. Minns när jag såg dem på Klara i Göteborg 1996 då de var helt unika som swindieband. Några år senare lät merparten av svenska band som Honey Is Cool / The Knife. Väl hemmavid ser jag att lämmeltåget från Värnhem till Malmöfestivalen börjat ta form.