torsdag 4 september 2014

Skjorta

Ingen ren skjorta och ingen tvättid men så slår det mig att Stadsmissionens secondhand säljer tre "överdelar" för hundra spänn - avgjort. Hittar dock bara en som jag gillar så jag spar hela femtio kronor. Det ser relativt glest ut på Netto så jag passar på att slinka in, ett misstag som alltid. Vid kassan hamnar jag bakom två tiggartanter som naturligtvis betalar sina inköp med en hög mynt, först den ena sen den andra. Den måttligt begåvade kassörskan har fullt bry med att räkna ihop summan. Räknar fel, börjar om, tappar mynt, börjar om... Det vill sig inte. Hon borde nog gå i skolan istället för att sitta i kassan. Jag ger upp och sätter tillbaks varorna. Mot Hemköp. Utanför GOGO Grill är det bråk och skrik och det ligger pommes och kebabkött över hela trottoaren, de anställda är på god väg att ge sig på kunden som under högljudda förolämpningar drar sig undan. Hela torget är stökigt. Rusningstid - trafik, pendlare och cyklister, romska tiggare i varje gathörn, knarkare, alkisar och förtidsväljare. Och mitt i allt står Bollmannen, mitt på plattan och kickar boll med sig själv. Nästan lite surrealistiskt. Bäst att kila hem innan man själv drabbas av vansinne.