fredag 25 september 2015

Tokstollar


Fredsgatan - utanför entrén till Entré vankar en pundig brud av och an och skriker oartikulerat i sin mobil. Hon har två rejäla blåtiror och div. blesyrer i ansiktet, ordentligt mörbultad. Viker av och tar vägen via Hermansgatan som är lika deprimerande som Fredsgatan. Kanske inte riktigt, det har öppnat ett nytt bageri, "Bagaren och Bonden" som jag inte hunnit prova än, ekologiskt så det förslår men det ser aptitligt ut, surdegsbröd och sånt. Så genom Rörsjöparken. En stridslysten snubbe med rakat huvud traskar runt på gräset, skrikande och aggressivt flaxande. Obehagligt, jag är lite för nära, så nära att jag uppfattar den där typiska, psykotiska tossablicken till följd av alltför glupsk konsumtion av tjack. Skyndar på stegen en aning - ingen konfrontation. Ute på Drottninggatan kommer en annan tok iklädd endast badbyxor, sävligt gående mitt i körbanan, han utstrålar också aggressivitet. En buss är nära att meja ner honom. Efter ett tiotal meter och frenetiskt tutande från bussen, drar han sig motvilligt mot trotoaren. Klockan är bara halv elva på förmiddagen och jag tänker "att va fan". Kanske är det vansinnigt potent alpha- metylfenetylamin i omlopp, eller PCP. Stollen i badbyxor rör sig mot parken. Det kunde nog vara underhållande att se vad som sker när han stöter på den andre stollen, men jag droppar det. Går till Stadsmissionens secondhand i stället, halva priset på allt.En skjorta för 25:-. Bra.