onsdag 17 oktober 2018

Går till doktorn

Trött på värk i armen, beger mig mot vårdcentralen. Vädret gör sig inte ens påmint så det får väl betraktas som fint. Genom Pusher Street - två polisjenter till häst jiddrar med knarkarna som för dagen är ganska många till antalet, alla i reglementsenlig mundering - polisjenter i uniform, narkomaner i keps och huvjacka. Inom den nya secondhandbutiken på Värnhemstorget, snälla priser på kläderna. Anmäler mig i receptionen på Granen, slår mig ned och väntar. Ett fruntimmer ojar sig och stönar, hon sitter runt hörnet så jag kan inte se henne, men om sammanhanget vore ett annat hade jag gissat på att hon hade en "intim stund" med sig själv. Blir inkallad till sköterska och får en tid till läkare redan om tjugo minuter. Bra, hinner ta ett bloss så länge. Farbror doktorn gissar på inflammation, skriver ut arm-medikament och råder mig att hålla armen i stillhet. Bra, bättre att ha en anledning i stället för en ursäkt att inte lyfta ett finger, eller i nuläget en arm. Apoteket först, sen Hemköp. Småhungrig men inte sugen på något specifikt, plockar åt mig en banan och går till delikatessen. "Kampanjpris" på kycklinglår (fem spänn, normalpriset brukar bli ca. 4.80:- styck), som de envisas med att kalla för kycklingben. Benen brukar man väl normalt slänga, eventuellt göra fond på skrovet. Köper lik förbannat ett "kycklingben".

Gör mig en improviserad picknick i solen på piazzan utanför - kyckling och banan. Metro får utgöra lektyr såväl som servett. "D" kommer förbi och slår sig ned, lite kallprat. Trots att "D" redan införskaffat några öl från bolaget "övertalar" han mig att följa med till Fregatten. Tja, varför inte? Jag ska ju hålla mig i stillhet och turligt nog, högerhänt som jag är, är det vänstern som krånglar. En ensam snubbe på uteserveringen, vi sätter oss där inne i den helt tomma lokalen. Beställer varsin öl, själv festar jag till det lite extra med Pronaxen som tilltugg. Vi skulle kanske äta middag säger "D" skämtsamt, varpå vi båda får oss ett litet skratt. Pratar om Kim Larsen, dansk nationalhjälte är väl ett välförtjänt epitet, för att strax komma in på Kal P Dal, GG Allin och andra döingar, lämpliga samtalsämne på Fregatten. - Vill du ha en öl till? - Nä, vill du? - Nä. Våra vägar skiljs åt. Förbi allén igen. Polistöserna har ridit iväg men pundarea jiddrar vidare, nu med varandra vilket de väl alltid gör. Tröttsamt. Busshållplatserna börjar fyllas med pendlare, andra sitter lite här och där på betong fundamenten - den temporära skate-spoten på plattan. Hoppas man tänker om och låter den bli permanent, den fuller ju en viss funktion för alla och envar.