torsdag 17 januari 2019

Pumpakärnor - nä, busfrön - ja

Till Netto i ogjort ärende, inga pumpakärnor som utlovats i reklambladet. Över till Stadsmissionen, går igenom bokhyllan minutiöst utan att få lön för mödan. Hittar några justa pallar i metall för femtio spänn styck, samma pall kostar trettio pix, ny på Rusta. När jag kommer ut har mörkret lagt sig, snöblandat regn men milt. Inom tapetserarverkstan för att be om möbelråd. Junior har ryckt in för senior som är iväg och åker skidor. Rar påg, hoppas han tar över när senior lägger hammaren på hyllan, så att verksamheten kan fortsätta - tja, inte för att senior är så lastgammal än men han blir väl. Och inte för att jag är någon kund, har bara sålt en stol till honom en gång, men jag gillar hamrandet och knackandet när jag går förbi - rogivande. Bestämmer mig för att hälsa på P och fortsätter Ehrensvärdsgatan ned. En skojig pattmatta i ett skyltfönster. Lägger märke till tre ynglingar ner mot Kungsgatan och av någon anledning reagerar jag, det är någonting som inte tycks stämma och de verkar spana in mig. Går förbi och ynglingarna hakar på strax bakom mig, de ser väl att jag är på väg mot Föreningsgatan vilket jag är, via sista sträckan av Ehrensvärdsgatan som nästan ligger helt i mörker. Strax innan den sista gatstumpen vänder jag om, tar upp telefon och slår en signal. Den raska omvändningen överaskar killarna som tvingas fortsätta gatan fram en bit. En och annan cyklist kommer förbi så de vågar inte göra något, istället går de en tio meter ner och ställer sig och väntar, försöker se nonchalanta ut och tittar förstulet mot mig. Dumma jävlar om de tror att jag ska gå rätt i deras "famn", ska man robba någon får får man allt vara lite mer diskret. Babblar med P en stund och ber honom gå över gården och släppa in mig från Kungsgatan istället, slynglarna står omotiverat/motiverat kvar. Lustigt - på Kungsgatan är jag hur trygg som helst, tio meter ner på gatan hade jag med säkerhet blivit rånad och säkert fått en och annan smäll på käften, och klockan är bara halvsex på kvällen. Inser varför jag reagerade, ynglingarna har hela tiden varit helt tysta och "den kategorin" brukar vanligtvis tjattra som apor, högljutt och obegripligt. Fikar med P en timmes tid, babblar om... P bjuder på en god apelsin - 9.95:-/kg på Netto. Babblar lite till sen går jag åter till Netto, denna gång för att införskaffa apelsiner (ja, Ehrensvärdsgatan är väldigt mörk). Och dra på trissor - de har apelsiner! Jackpot. Det lyser borta i bokhandeln och nyfikenheten får mig att gå förbi. Böckerna har börjat komma upp i det inre rummet, K står och målar hyllor, det börjar ta form.