onsdag 20 februari 2019

- orörlighet och vila


Halv två på dagen är kvarteret nästan kusligt ödsligt, kanske p.g.a. uteblivit väder eller att det inte finns någon särskild vits i att befinna sig här. Till Coop för att köpa grädde på kupong. Butiken ligger också öde, bara några få pensionärer som som vanligt frossar i falukorv, mejeriprodukter och diverse sorters kål (i de hus där det bor många pensionärer stinker det alltid av blomkål och brysselkål). Hjälper en tant med varorna i kassan, hon köper också grädde på kupong. Ut i det grå. Inte ens några alkisar på bänkarna vid torget, så jag kan lugnt slå mig ned och svara på telefonmeddelandet jag nyss fick. Lite pinsamt att sitta just här men jag röker likväl en cigg och tittar på himmeln. Kommer att tänka på Bruno Ganz som kilade vidare i helgen, lika trovärdig ängel som djävul - vilket i och för sig är samma sak, men med djävul åsyftar jag hans roll som Hitler. Ja, det finns gott om djävlar både här och där, enligt Donald Trump är det Hillary Clinton som är djävulen själv - sten i glashus. Knallar inom Öppen Famn Secondhand. Fyndar Kandinsky´s "Om det andliga i konsten" för en tia. Boken är stämplad "Ölands Folkhögskola" och uppenbart stulen en gång i tiden. Skit samma - texten kan sätta lite välbehövlig färg på dagen. Går över till Sweet & Cool, sätter ytterligare lite färg på tillvaron i form av smågodis. En man i busskuren ser ut att sova djupt, bredvid sig har han en kasse ölburkar - stor risk att bli bestulen, även om så burkarna skulle vara tomma. Till Anti, mest för att orientera mig i den nya ordningen. Känner mig lite som en tjuv då jag har - trots att jag betalat för den - en "stulen" bok i fickan. Känner mig som en missbrukare då jag har både grädde och godis i andra fickan. På Östra Förstadsgatan hamnar jag på kollisionskurs med tanten som tar på en, undkommer genom att ta flykten till Samurai. Tar en miso och läser färg.