torsdag 28 mars 2019

Snygg och god



Och Netto bedriver oförtröttligt samma gamla lurendrejeri som vanligt - annonserar superklipp och kalaspriser på varor som inte finns till handa. Man får väl betrakta det som Nettos signum - lurendrejeri och allmänt svineri. Minns att de utlovade jättebilliga iPhones eller något liknande när de öppnade butiken här på Värnhem. Då det var dags att slå upp portarna var kön med teknikkåta youngsters vidsträckt, visst fanns det billiga manicker, men bara en fyra-sex stycken. Idag är det olivolja, rapsolja och choklad jag blir utan, får väl trösta mig med att jag slipper släpa på något. Funderar ett slag på Anti men skippar det, vädret är för fint, tittar väl dit imorgon istället då det är något författar samtal (kl. 19.00). Utanför Direkten på Värnhemstorget står en lodis på inlines och rotar efter fimpar i papperstorgsaskfatet. Bingo - en näve full. Passar på att ladda Jojo-kortet (som visst är på väg att försvinna) med en hundring, för att sen fortsätta österut på Sallerupsvägen. Förbi Orient Grill, Flügger färg, Socialförvaltningen... Genom Ellstorpsparken som är ödslig men vårlik. Östervärnsängen - pedantiskt ansad men spirande blomster, här o var starkt koboltbål partier av skillor, som påmålade impressionistiska skuggor. Höstgatan - Fredsgatan. Slinker in på bolaget för att tjacka en flaska cava till på lördag. Tjommen framför mig i kön är höggradigt berusad, svajig och kan knappt stå på benen, jag håller avstånd ifall han skulle trilla bakåt, hade jag brytt mig hade jag ställt mig nära för att i så fall kunna fånga upp honom. Killen i kassan, rolighetsministern som alltid snackar för mycket och leker med flaskorna, har inga problem med att sälja ett helrör vodka till tjommen, klockan är halvtolv på förmiddagen. Ser att den ganska nyöppnade frisörsalongen på Pilgatan fortfarande bara tar 79:- spänn för en klippning - varför inte. Blir nöjd, dels för att frisören fattar mina önskemål uttryckta på svenska och dels över resultatet, avböjer därav växeln på hundralappen. Så - med ens är man både snygg och god.