måndag 4 februari 2013

70 spänn!!!

Söndag kväll. Trotsar det elaka, snöblandade regnet för att bege mig till närmsta vattenhål. Slår ett öga genom fönstret till Broderstugan. Tomt. De har lyckats med konststycket att renovera bort all den forna känslan av kvarterskrog och det ser nu mest ut som en anonym matsal. Baren är ersatt av ett litet bås, som en kontrollstation mitt i lokalen. Inget "häng" här längre. Inte så smart att ändra på ett fungerande koncept. Styr kosan över ett ödsligt Värnhemstorg mot Fregatten istället. Har tur. Endast två pers vid bardisken, för övrigt inga andra gäster. Beställer en stark stark. Sjuttio kronor. Tänker - att va fan! Det är liksom inte Grand. Något irriterad gömmer jag mig i ett hörn och suger på den sura karamellen. 70 spänn!!! Kommer fram till att de lika gärna hade kunnat ta etthundrasjuttio spänn. Jag menar - en stor del av det gängse klientelet som går hit får ju inte lov att beställa öl på andra ställen. Hit kan folk däremot komma, nästan hur packade, påtända och gapiga som helst och blir gladeligen serverade. Ibland skulle man kunna tro att närmsta sinnessjukhus kastat ut sina patienter och att de alla sökt sin tillflykt hit. Men i kväll är det tomt och jag kan i lugn och ro sippa på min öl och läsa min bok.