torsdag 31 januari 2013

Cykelnöd

Oroligt och föremålslöst gestikulerande dansar de runt varandra utanför den offentliga toaletten i Rörsjöparken. Deras intensiva tjattrande tyder på att det är något viktigt, brådskande på gång. De tre pundarna förskansar sig tillsammans inne på toaletten, siste man tar med sig "sin" cykel in! Man ska vara rädd om det man stulit, annars kommer snart bästa kompisen och norpar åt sig det. Min egen cykel försvann härförleden sedan jag dumt nog låtit den stå ute ett par nätter. Det var synd för det är en bra cykel och jag tycker om den. Funderade ett tag och gick sen bort till Stadsmissionens härbärge för att kolla. Och mycket riktigt - där stod den, översållad med plastpåsar och omgiven av orytmiskt steppande missbrukare. Försöker vara lite artig och frågar; -vem "har hand om" den här cykeln? Virrpannan som ger sig till känna plockar ihop sina påsar och lämnar utan omsvep eller ursäkt över den till mig. Det löste sig ju smidigt, men några dagar senare när jag trampar genom Rörsjöparken skriker han "cykeltjuv" efter mig.