tisdag 20 oktober 2015

Caterina


Till Netto då jag ändå har vägarna förbi, för att konstatera att veckans tilbud som annonserats i reklambladet, ej finns att hitta. Så brukar det vara, antingen är varorna slut eller så har de ej fått in dem. Tror det är ljug alltihop, att de bara hittar på en massa erbjudande för att det ska se bra ut. Ja, billig gurka har de förstås, två för tio, men jag tycker det känns lite perverst att endast köpa två styck gurkor. Jag slipper åtminstone den långa kön. Ut i gråvädret. Hela Värnhem stinker pärllim. Det finns i och för sig gott om stinkare i krokarna men mig veterligen finns det inget garveri i närheten, så jag antar att det är Sysav ute vid Spillepengen som återvinner kadaver. Slinker inom skivaffären. Blue Desert Music är nästan lika välsorterat som Jukebox var, ingen vill ha sina CD´s längre. Bläddrar förstrött bland singlarna, mest för att slå ihjäl lite tid. Har dock turen med mig och hittar en singel med Caterina Valente, som saknas i min samling. Blir glad. Till spökhuset Entré för att ta ut pengar ur bankomaten. Längst ner i den tomma korridoren dansar en ensam snubbe energiskt runt med sig själv. Jag är ganska säker på att det är samma snubbe, en missbrukare runt de sextio, som dansade runt utanför Hemköp vid invigningen. Men då fanns det musik, nu är det tyst. Men så...  börjar jag förnimma tonerna från Caterina Valente i mitt huvud och med ens ser den dansante inte längre så förryckt ut.