lördag 7 november 2015

Möllan igen


Ett väldigt dåligt val - bolaget vid Triangeln en lördag, fullsmockat av törstiga, men nu é jag här och glöggsuget har helt tagit överhand, bara att gilla läget. Baxar mig sen igenom en mur av kristna ungdomar, längs Spångatan och N.Skolgatan. De bär alla på väskor med texsten "Svenska Kyrkan" och verkar vara ute på nån slags tipsrunda eller någon annan slags aktivitet, för att stärka sig i sin tro kan man antaga. Och så till Möllevångstorget. Inte så många kristna här och förmodligen inga judar. Det är inte bara glögg, utan även granatäpplen som ockuperar mitt sinne, men där tar det slut, helt och hållet faktiskt. Som alltid är torghandeln ganska kaotisk strax innan tre en lördag. Priserna är lite högre i västra delen, för att sen dala i den östra. Tio kronor lådan!!! Tio kronor lådan!!! Ett hav av tanter sliter i bananer och gurkor som om de vore de sista gröderna på denna jord. Scenen är inte helt olik den då det kommer hjälpsändningar till svältande i flyktingläger, hänsyn finns inte på kartan. Undviker infernot och köper mina granatäpplen i den "dyra" delen och en sremska i köttbutiken. Inom Marknadsbörsen helt utan anledning, söker ingenting och vill inte ha något. Lustigt nog sitter "killen med brösten" på en stol, till synes helt omotiverat, i röran av prylar och lump. Han har väl tagit sin tillflykt hit sedan hans plats, bänken utanför "gamla" Hemköp, berövats honom. Ja ja... Min plats är åtminstone kvar så jag styr kosan hemåt. Det kommer att bli lite extra finess på kycklingen med granatäppelkärnor. Men först en glögg.