tisdag 3 november 2015

Raus!


Som en av de nyfikna svängde jag förbi Industrigatan i söndags, tror inte att gatstumpen någonsin varit så trafikerad tidigare, ett lämmeltåg av bilar, kreti och pleti, nyfikna i en strut. Ungefär lika många "aktivister" som romer, Kling och Klang lyser med sin frånvaro, ingenting händer.

I morse var det dags för ett nytt lämmeltåg, efter avhysningen gick romerna i samlad procession till Stadshuset, för att uttrycka sitt missnöje. För att protestera? Mot vad? Av nyfikenhet tar jag återigen en flukt på Stäppen. I myndig ton frågar jag en polisflicka: "- Och hur var det här då?". "- Det har gått lungt till väga", får jag till svar, och det var ju bra det. Fram mot kvällen utgörs majoriteten av folksamlingen utanför Stadshuset av journalister, poliser och aktivister. Personligen tycker jag nog att det finns lite viktigare frågor att engagera sig i, flyktingkrisen t.e.x., eller matchen mellan MFF - Shakhtar Donetsk, som alldeles strax går av stapeln. MFF - supportrarna får visst ordentligt med juling där borta i Ukraina. De är tydligen lika oönskade där som romerna är här.