fredag 25 mars 2016

Långfredag



Kollar på Jesus Christ Superstar från 1973 på ettan, riktigt bra faktiskt. Men just som det slår slint för Jesus och han går bärsärkagång bland månglarna i templet slocknar tv´n och det börjar lukta bränt. Suck... Det börjar åtminstone inte brinna i fanskapet och den har bara kostat mig tjugo kronor på Stadsmissionens secondhand. Tjugofem tum och bra bild och jag har haft glädje av den i drygt två år, dessutom har jag en annan televisionsapparat i reserv, skam att klaga men retfullt ändå. Ser haveriet som ett tecken att gå till Fregatten. Grått och vått ute, långfredagen är alltid tråkig. Ja, hela påsken är faktiskt en riktig skithelg. Det mesta är stängt, påskliljorna är trista, påskgodis är äckligt och gult é fult och än värre är det i grannländerna. Inte konstigt att norrbaggarna flyr fältet och går på tur till påsk. Beställer en öl, bläddrar i en tidning och blir återigen lite ledsen när jag kommer fram till tv-tablån. Jag gillade den där tv´n och det såg kul ut med prislappen "20:-" som jag låtit sitta kvar. Ett rötägg vid bordet snett mittemot skriker och bråkar i sin mobil, han är väldigt lik GG Allin och beteendet är fan inte långt därefter. Lider och tänker på prygel, är det långfredag så är det, kanske ytterligare ett tecken. GG Allin var ju faktiskt döpt till Jesus Christ Allin och hette så fram till sexårsåldern då mamman bytte hans namn till Kevin för att han inte skulle bli mobbad. Och liksom för Jesus så slog det slint även för GG Allin, men för Allins del slog det inte tillbaks utan fortsatte i ett tillstånd av mer permanent slag, sinnessjukdom får man väl kalla det för. Vissa beröringspunkter finns det ju, de levde båda som de lärde och blev ungefär lika gamla, men jag tror inte att Jesus från Nasaret, som förmodligen var en rättskaffens man, var lika utåtagerande och var han det så var det inte mer än rätt att spika upp honom på ett kors. "X" rumlar in, glad i hågen och slår sig ned hos mig. En öl till och samma gamla vanliga tugg, men trevligt är det så snart är jag på gott humör igen. Uppmuntrad gör jag en tidig sorti. Dags att koppla in reservtv´n.