fredag 22 april 2016

Strålande


Strålande morgon så man får hitta på en anledning att ta sig ut. Sagt och gjort - frukostbullar. Strålande förmiddag, ut igen. Slår mig ned på "plattan" med Metro, en att bläddra i och en att sitta på. Pendlarna har skingrats och de halta och lytta har tagit över, full ruljangs på "pusher street". Inalles säkert ett femtontal narkomaner som studsar runt på vårkänslor och centralstimulerande substanser. Det tar nog några dagar innan de sover och mycket bus innan dess. Undviker buset och rundar allén. Till min stora lycka hittar jag en Aftonbladet då jag slänger tillbaks Metron i tidningslådan - en anledning att stanna kvar i solen. Rörsjöparken. Ungarna från Värnhehsskolan har lunch. De hänger i klasar överallt men jag hittar en ledig bänk i skuggläge ner mot hundrastplatsen. På bänken bredvid, en gubbe med en ölburk i näven och några fler burkar i påsen på marken, ganska fridfullt. Efter en halvtimmes tid har han fått sällskap av några olycksbröder och helvetesmaskinen som "bankar" på tomten bredvid (det nystartade bygget) är i full gång, friden är bruten och jag är färdig med tidningen, dags att bege sig. DVD, CD´s och böcker för en femma styck på Stadsmissionen. Halvvägs in kommer jag på att jag inte pallar rota i skiten, vänder på klacken och går ut. Glassbaren har visst öppnat i Amarants gamla lokal och efter 360 Sportbar röjer man upp, gratis böcker och lite vinyl på Humana. För mycket sol. Går hem och tittar på "Doc Martin" - strålande.