söndag 17 juli 2016

Från lördag till Culoz


Lördag. Tidig kväll på Möllan, lite risigt väder och ganska folktomt. Försöker koppla av med en pils, vilket visar sig vara lättare sagt än gjort. Vi har bara hunnit läppja på skummet när terrorn börjar. En karavan på ca. femton bilar, vilt imbecilltutande och viftande med turkiska flaggor, drar förbi. Gata upp och gata ner, om och om igen. De är tydligen glada i Erdogan. Det verkar som att folk, från i synnerhet mellanöstern, tycker att det roligaste som finns är att köra omkring och tuta. Anledningen verkar kvitta, det kan vara politiska händelser såväl som privata tilldragelser, bröllop, barnafödslar eller sportsliga framgångar. Skit samma, bara man får tuta. Jag antar att tutarna har etablerat någon slags telefonkedja för att snabbt samla ihop hela gänget. Dags att tuta! Tutandet trappar av men nu har ungarna börjat komma ut. Tjugofemåringar som beter sig som tolvåringar, företrädesvis smålänningar och en och annan stockholmare - tjugiiii... Lika bra att halsa biran och ge sig på kas, bättre fly än illa fäkta.

Söndag. Femtonde etappen av Tour de France, Majka har kommit loss och har omkring fem minuter till godo på klungan. Beger mig hemåt. Tar en rökpaus i en folktom Rörsjöpark. En snutbil kommer krypande i snigelfart längs gångstigen och stannar omotiverat ca. tjugo meter innan Drottninggatan, bara står där. Läste i bladet häromdan att man vill sänka begåvningskraven för sökande till Polishögskolan, som för övrigt inte är en högskola utan en tvåårig, eftergymnasial utbildning. Det behövs mer poliser helt enkelt, men jag undrar om det ens är möjligt att minska på den redan obefintliga begåvningen. Jag blev för några år sedan, i egenskap av vittne, förhörd av farbror polisen. Kling som förhörde mig var näst intill analfabet och jag fick hjälpa honom med anteckningarna. Efter avslutat förhör frågade jag Klang om jag fick gå, svaret jag fick var: "- Du sitter där, annars tar vi med dig till stationen." Vad det betyder vet man ju. Snutbilen står kvar på gångstigen, ingen vidare utsikt, lättar. Inom Netto, köper ett par kiwi´s för två spänn styck och en grep (Fiskars) för etthundranitton, som hittat. När jag kommer hem är det ett par kilometer till Culoz. Majko har fått sällskap av den lille colombianern Pantano, som i sista ögonblick snor åt sig segern. Snopet.