fredag 14 oktober 2016

Dagen Stellan



Kungsgatan börjar så smått bli höstfin, täckt av fallna löv, och ännu finare blir det när färgen på allvar övergår i gult. En tur ut till Östervärnsängen (det gamla koloniområdet mellan Sallerup och Kirseberg) i motvinden, som tack o lov ännu inte skövlats inför vintern. Fint, fortfarande lite blomster här och var, men det blåser kallt. Tar den tråkiga vägen tillbaks, längs med Hornsgatan, förbi Bilia, nu i medvind och sol i nyllet så det känns riktigt behagligt. Sneglar upp mot Restaurang OvanPå som jag aldrig provat fast hört ska vara o.k., men från mitt aktuella perspektiv ser det lite deprimerande ut och jag kan tänka mig att det motsatta perspektivet, ut mot trafikflödet, inte heller är så muntert. Också inom Entré såklart, fem kiwi för en tia och en vinare för sextiotvå. Vidare längs den miserabla, gudsförgätna Fredsgatan, men när man svänger in på Drottninggatan blir det fint igen. Sysslolös och lite hungrig äntrar jag på impuls Restaurang Kina (varför har kinarestauranger alltid så fantasifulla namn?) och slår mig ned vid ett fönsterbord. Biff med bambuskott och purjolök - 129:-. Lite dyrt, men va fan... Har inte tänkt slösa pengar på något annat idag. Dessutom är det riktigt gott, hungern hjälper väl till men det är definitivt några snäpp bättre än genomsnittligt kinakäk. Gillar utsikten ner mot Drottninggatan, som påminner mig om en plats i Berlin. Några polska knegare sitter två bord bakom mig och tjattrar, som tur är förstår jag inte språket så det stör mig inte, kan försjunka i maten och tidningen och av och till låta blicken och tankarna färdas nedför Drottninggatan. Berlin... Ja, det var några år sedan och lika bra det, nu är det bara en jävla massa svenskar som ränner runt i den tyska huvudstaden, trettio år försent. Bläddrar vidare i tidningen. Tempo på Möllan går i graven efter drygt tjugo år - synd. Började hänga där första veckan de öppnat, nu är det ett tag sedan men då var det kul, dröjde man sig kvar tills man var sista gästen kunde man dessutom få "låna" tills dagen därpå. Och Dylan får Nobelpriset i litteratur (!) hur fan nu det har kunnat gå till. Men det é klart, det sitter väl mest liknande, gnälliga gamla gubbar i akademin. Inte för att jag har något emot Dylan eller att man ger priset till musiker, men jag kan ju tänka mig åtskilliga andra, betydligt mer sofistikerade textmakare än Dylan. Nick Cave, David Byrne eller Crass-kollektivet t.e.x., och postumt kan man väl tänka sig Zappa, Jim Morrison o.s.v. o.s.v. . Mätt och belåten trevar jag mig hemåt, igenom fredagsruschen, det är så man riktigt får tränga sig igenom anstormningen av pendlare. Det blir en lugn kväll, kanske alfapet med lilla vännen. Skulle vilja se K-special nu klockan åtta om Dada, men tidpunkten är lite opassande och det går i repris.

Tips: Vill man göra något imorgon, lördag, så kan man se en ny utställning på Almlof Gallery, kvällstid är det Konstkväll Lund (men vem vill åka till Lund?) och Entombed spelar på Moriskan.

P.S. Lite mer Malmöskate, mest från stäppen/Steppeside.