fredag 21 oktober 2016

Flyr regn och annat


En svart skepnad i mörkret och regnet, på slänten ner mot kanalen, det ser lite egendomligt ut. Så dyker den ena skepnaden efter den andre upp, i mörker och regn intill kanalen. Kommer på att det måste vara abborren som kommit till, fina och stora och direkt från havet så här på hösten. Får väl prova fiskelyckan någon kväll. Östra Förstadsgatan, Värnhemstorget. Slinker in på Fregatten för att vänta ut regnet och i hopp om att stöket inte satt igång än. Tror fel. Två drängfulla profiler sitter en bit bort och "konverserar", d.v.s. skriker till varandra istället för att hålla en normal samtalston. - Måste ni skrika så? - Vi skriker hur mycket vi vill! Tja, förvånad blir man ju inte. Har just inte så mycket att göra än att sippa på min öl, rensa meddelanden från mobilen och vänta på uppehållsväder. En snubbe slår sig ned vid bordet bredvid, han ser kontaktsökande ut så jag försöker se jävligt  upptagen ut, men inte fan hjälper det. Snubben, som jag aldrig sett förut, babblar strax på som om vi vore de bästa vänner. "R" tittar in och ställer sig vid baren, min räddning tänker jag och knallar dit. Vi hinner knappt hälsa på varandra förrän den ostadige snubben har sällat sig till oss och fortsätter haspla ur sig mer eller mindre obegriplig rappakalja. Det var ju en efterhängsen jävel. Vi försöker nonchalera honom efter bästa förmåga och hålla vårt samtal så personligt som möjligt, men inte tusan har det någon större effekt på snubben, trots att våra artiga vinkar om att vi vill vara ifred har börjat bli riktigt otrevliga. Vi bestämmer oss för att snabbt tömma glasen och gå någon annanstans. Det har slutat regna och för ovanlighetens skull byter vi Fregatten mot Broderstugan. - Vilken jobbig jävel, säger "R", i tron att vi är fredade, men dra på trissor... Efter tio minuter står den efterhängsne bredvid oss och säger gladlynt: - Jasså ni är här nu, jag slår mig ner. - NÄ! -Det gör du inte alls, säger vi i en mun. Denna gång tycks den efterhängsne jäveln fatta, kanske delvis för att det städade klientelet runt omkring reagerar och börjar stirra på token, och att det är mer än uppenbart att "R" och jag på allvar förlorat tålamodet.