onsdag 31 maj 2017

Vårrullar o sånt


Grått, blåsigt, ganska behagligt. Det bär av mot Rörsjöparken. Utanför kiosken har några ungdommar hamnat i bråk med en av sina kompisar, det drar ihop sig till slagsmål. Den ensamme antagonisten får tag i en träpinne som han ska puckla på kompisarna med, men blir genast avväpnad. Det ser lite glyttigt ut, en träpinne, han är trots allt i tjugoårs åldern. Plaskdammen har blivit påfylld, måsarna badar, men snart blir det väl soligt och varmt och kakofonin är ett faktum. En bok för en femma på Stadsmissionen. El Patio har ställt ut lite bord och stolar på trottoaren till Fredriksbergsgatan. Trevligt, men det får en att med saknad minnas deras uteservering som låg precis i hörnan där det nu är en huskropp. En riktig liten oas, omgärdad av små träd och buskage. Särskilt trevligt var det att sitta där varma sommarkvällar, under markisen när regnet öste ner. "Gubben i fönstret" stapplar långsamt ut från Netto med en liten påse i handen. Som vanligt iklädd skogshuggarjacka och mössa, men dagens väder gör utstyrseln relevant. Slinker själv in på Netto, behöver Listerne och toapapper. Billiga bananer (9,95 kr/kg), billiga soltorkade tomater, hyfsat pris på kaffet. Den lille flintskallige är i färd med att lära upp en yngling till affärsbiträde, lärlingen verkar inte fatta ett jutta, en blind leder en blind (Mat. 15:14). Plockar på mig lite jordnötter också, betalar, går. Inom China Box. Killen bakom disken har svårigheter med att begripa min synnerligen enkla beställning - fem vårrullar. Jag blir inte förvånad, det brukar vara så på China Box, men jag kan inte låta bli att undra om det är Samhall som försett hela kvarteret med arbetskraft. Slår mig ned och äter vårrullar. Den nya fasadbeläggningen på Entré-huset är färdiglagd. Tja... Lite trist utan patina, men annars ingen större skillnad. Om en vecka eller två tänker man inte på det längre. Bra att Commerz Real sålt  (mer) Entré-komplexet så att det äntligen blir en ende på tyskarnas jönseri. Renoveringen som nu pågått i fyra år (!) kanske t.o.m. kan bli färdig. Om det sen blir bättre det vet i fan det. Trianons planer på att satsa på kultur och samhällsservice har jag lite svårt att tro på. Sådana s.k. visioner verkar alltid komma ur verklighetsfrämmande entusiasm, glädjekalkyler och ett stort mått av rena lögner. Hoppas att jag har fel. På Värnhemstorget har Arla ställt upp en vagn precis framför hubbarna. De bjuder på nån slags gegga med vaniljsmak, verkar osmakligt så jag tackar nej. Väl hemma packar jag upp mina varor och kommer på att jag glömt både Listerne och skithuspapper. Suck.

P.S. På tal om det hopplösa försöket till renovering av Entré, och vem det verkligen drabbar så finns det en bra artikel i ETC 2017.04.28