torsdag 29 juni 2017

Blå torsdag



Orolig dag, blåsigt och man vet inte om det ska börja regna eller inte. Släntrar längs deprimerande bakgator. Mot Slussplan. Passar på att slinka inom Drewex, behöver kritor - preussisk, kobolt och himmelsblå, som om det inte vore blått nog redan. Östra Promenaden - Södra Promenaden. Slänten till kanalen är täckt av malvor som ruskar runt i vinden. De ser ut att vilja slita sig och bege sig där i från. Också den färgstarka Drottninggatan, suck... Inte ens några brandbilar som rycker ut. Rörsjöparken. Några tjommar på bänkarna mot Kungsgatan, tysta och stilla, nästan osynliga, men de har pyntat fint med tomma ölburkar omkring sig. Borta vid plaskdammen övar ett par småtöser poledance på en stolpe. de ser ut att vara i åttaårs åldern. Kanske inte en så lämplig miljö, men va fan, det ska börjas i tid. Av ren leda går jag till Netto trots att jag inte kommer på någonting jag skulle behöva. Billiga bananer, 9.95/kg, men där ligger bara en enda sorglig liten klase på tre bananer med spruckna skal. Man förstår att folk kallar deras fruktdisk för komposten. Köper en paket kaffe för tjugofem spänn, mest för att inte känna mig dum av att gå iväg tomhänt. Kaffe behöver man alltid. Kommer på att jag har sex kritor i fickan. Så får det bli - kaffe och pastell.