tisdag 17 oktober 2017

Kort utan kupong

Är just framme vid ICA Värnhem när jag kommer på att jag glömt kupongen som ger en rätt att köpa Zoegas´s Mollbergs blandning för förmånliga tjugoen kronestykker. Lika bra det, det är en riktigt fin och mild höstdag så det vore nästan en synd att inte ta en promenad. Mot stan, men då klockan är runt fyra så är Östra Förstadsgatan som stökigast, viker av mot Rörsjöparken. Det känns bekant, här har jag bestämt varit förut. Afrikanerna har bitit sig fast, ja inte bara det, de tycks bli fler och fler, bäljandes öl från morgon till kväll. Sen i våras har de ockuperat bänkarna på östra sidan, de kanske är "snälla", men resultatet har blivit att inte så många andra vill sitta i närheten. Vidare längs Kungsgatan som är vackrare än någonsin. Gula trädkronor och marken och cykelbanan täckt av löv, ljudet är dämpat, det påminner om ett vinterlandskap. Lite regn på detta så kommer cyklisterna att fara som käglor över cykelbanan, det har man ju råkat ut för några gånger, man får bara hoppas på att man landar mjukt i en lövhög.


Rundar Johanneskyrkan, tar mod till mig och plöjer rakt igenom lekplatsen. Ta mig fan! Jag vågade. Någon har klätt flickan som står staty lite längre fram i en röd velourklänning. Det var ju bra det, inte kan man ha en massa nakenhet i det offentliga rummet. Genom den fina planteringen där den försynte tiggaren brukar campere, han med det yviga skägget och hur många påsar som helst. Rusningstrafik längs Amiralsgatan. Vänder på klacken och tar samma väg tillbaks. 


Stärkt av tidigare bedrift strosar jag nu ganska obekymrat genom lekplatsinfernot. Smittad av av lekfullhet får jag lust att sparka i lövhögarna men låter bli. Det är för mycket folk i rörelse och jag vill inte framstå som en tok. Men fan vet, kanske impulsen i sig faktiskt gör en till en tok, dock en något behärskad sådan. Fullt med blåljus vid Värnhemsskolan, två - tre ambulanser, tre - fyra polisbilar och en hel del nyfikna åskådare, det har uppenbart hänt något otäckt. Märkligt, jag gick ju alldeles nyss förbi här och då var allt frid och fröjd, och nu, en halvtimme senare, ser det mer eller mindre ut som ett katastrofområde. Vill inte ta mig igenom oredan så jag viker återigen in i Rörsjöparken. Räddningspersonal försöker få liv i en tös som ligger avtuppad i plaskdammen, tur att den är tömd på vatten. En hel del nyfikna åskådare här med. Lite gamigt kan man tycka så jag bryr mig inte om att fråga vad som hänt. Får väl kolla Sydnytt som i skrivande stund börjar om fem minuter. För lång kö på Netto - så klart. Och eftersom jag inte har med mig den där jäkla kupongen, har jag ingen lust att handla någonting överhuvudtaget på ICA. Skiter i det, går hem.