torsdag 21 juni 2018

Sommarsolstånd


Inte för att det syns, men det märks ändå att det kom några droppar regn inatt. Och vad som verkligen märks är jäktandet inför morgondagen, hamstrandet av jordgubbar, sill och nypotatis och snaps. Tre orangeklädda buddhistmunkar sitter hopträngda i baksätet i en bil utanför Värnhem Asian Livs, trevlig färgklick. Två lesbianer provsmakar sig igenom halva ostsortimentet i delikatessen på Hemköp, innan de långt om länge lyckas besluta sig för en ynklig liten ostkant, mindre till mängd än vad de redan mumsat i sig. Det tar en evinnerlig tid men till slut får jag min simpla kycklingklubba. Kön till kassan är lång. Bakom mig står en otålig flintis och studsar, pekar på klockan och ropar "fottbållen fottbållen" till kassörskan, som om det skulle skynda på ruljangsen. Gå och handla i tid eller ge fan i det. På andra sidan kassan, vid postboxarna, står två små barn iklädda judo/karate-dräkter. Gossen ser ut att vara ca. åtta och tösen runt sex, syskon förmodar jag. Tösen är i gråt, håller en teddybjörn i näven och ropar efter mamma. Tidig eftermiddag och redan mycket folk på Systembolaget och alla köper brännvin, somliga pliktskyldigt inför midsommarafton, andra av gammal vana, det tar en evinnerlig tid men till slut får jag min simpla pava rödtjut. Till Rörsjöparken. Passerar en alkis på en bänk som säger några meningar till mig, helt omöjligt att begripa. Sätter mig en bit bort och dukar upp kyckling och tomat. Räknar till nio knegare som hastar med att färdigställa plaskdammen. Malmgården renoveras, nya fönster och ett återskapande av ursprungsfasaden med balkonger i koppar - fint. Picknickar på med sticky fingers, frestad att ta en slurk vin men jag kan fan inte förmå mig att dricka vin ur flaskan i Rörsjöparken, borde tagit med mig ett glas. Alkisen en bit bort har förresten fått sällskap av en olycksbroder. Jag tror de "samtalar". Man blir alltid lite konfunderad. Förstår de verkligen varandra? Slickar fingrarna och beger mig längs med Drottninggatan. Några snutar hänger fortfarande och dräller vid det lilla blomsterhavet utanför Galaxy. Noterar kulhålet genom en stolpe - full metal jacket. Måste tvätta händerna.