tisdag 19 juni 2018

Tvättdag

 

Springer på "D", byter några ord, språkar om ditt o datt, mest datt. Koncentrationen bryts och vår uppmärksamhet riktas istället mot en juggegubbe som står viftande och fäktande, mitt på Pilgatan utanför Burger King och försöker schasa bort ett gäng fiskmåsar som omringat honom. Bråket pågår ganska länge och då jag inte kan se några matrester på marken får jag den bestämda uppfattningen att måsarna helt enkelt bara tycker det är kul att jävlas med gubben. Och varför inte? Finns väl ingen anledning att schasa bort fjäderfäna om han nu inte tänkt stå kvar där mitt på gatan. Fredo´s nästa. De har fått upp en fin liten uteservering ute på trottoaren som ligger i skugga fram till ca. 13.30, någorlunda bekväma stolar till skillnad mot de svårbalanserade sittkuddarna man får nöja sig med om man sitter där inne. Fläktar skönt gör det också, och har man ingen lektyr med sig kan man roa sig med att följa utbyggnaden av "Nils" som så smått börjar ta form. Ser att JM också vill vara lite politiskt korrekta som flaggar med regnbågsfanan utanför arbetsbodarna vid Hornsgatan, såvida det inte är byggjobbarnas eget initiativ. Får min pizza med getost,honung och pinjenötter, pikant och delikat. Fredo´s pizzor är väl något dyrare än genomsnittet men fan så mycket godare, värt varenda krona. Vill nog påstå att det är de godaste pizzor jag smakat och de är dessutom goda att återuppvärma. Gör ett fruktlöst besök på Stadsmissionens secondhand för att sen åter dra mot öst. Två snutar står och hänger utanför Galaxy Cybercafé på Drottninggatan och ett par tekniker kryper runt på marken. Gårdagens kvällsvard blev störd av automateld precis runt knuten, en enkel salva på ca. femton-tjugo skott. Någon tok som fått tag på en kalashnikov eller... Men då inga fler salvor hördes drog jag slutsatsen att det var det gamla vanliga, och det var det ju. Ja, en lite mer "vällyckad" skjutning än vanligt var det väl, hittills tre döda och tre sårade. Så nu ska det väl hämnas och skjutas fram och tillbaks hela sommaren. Personligen berör det mig föga, inte ett dugg faktiskt. Man har väl blivit blasé och ser händelsen bara som en slags självsanering. Det jag upplevde som mest störande med gårdagens intermezzo var den där jäkla polishelikoptern som sen hovra över Värnhem resten av kvällen. Drar mig till minnes en annan incident, på Gamers Paradise 2009 (ett stenkast från Galaxy) som låg på Östra Förstadsgatan där Scandinavian Photo nu är beläget. Där var det någon tok som knivade ihjäl sin f.d. chef. Det är tydligen inte helt säkert att hänga på internetcaféer. Blåljus på Hermansgatan, ett större polisingripande ser det ut som. Mannen som bråkade med måsarna har lämnat Pilgatan. Japan vinner över Colombia. Hur det går med Polen-Senegal återstår att se. Tvättiden har precis börjat. Bra det, i den här värmen avverkar man skjortor på löpande band.