tisdag 25 juni 2019

Tisdag förmiddag


Beger mig ut tidigt innan kvicksilvret får spel. In om Öppen Famn Second Hand - grabbar åt mig Hunter S thompson´s "The Rum Diary" (eller Romträsket som den heter på svenska) som jag pröjsar en tia för. Frestas av jordgubbarna i ståndet på Värnhemstorget men tycker att trettiofem spänn för en liter är lite för mycket. Senast jag köpte jordgubbar var på Möllevångstorget och då betalade jag bara femton spänn för en liter, förvisso polska bär men precis lika goda som svenska. Östra sidan av torget har lite skön skugga av träden så här dags, strax innan elva. Får lust att slå mig ned och bläddra i mitt nyinförskaffad bokverk, men just detta lilla mikrounivers är inte det mest gemytliga. På bänken bredvid jordgubbsståndet har en halvnaken och helzonkad brud säckat ihop, hon verkar ha spillt en ansenlig del av sin öl över klänningen såvida det inte är något annat, det ser ut som om hon gjort sin tramp stamp själv framför spegeln. En bit bort sitter såklart två tjommar och ölar, de är definitivt nedsölade av både det ena och det andra. Tar mig över Föreningsgatan, här kostar jordgubbarna tjugofem kronor och det finner jag skäligt, de är svenska och lika goda som polska. På Lundavägen passerar jag ännu ett heroinspöke, sjaskig klänning, död i blicken och en horribelt ful tatuering som sträcker sig över hela högerarmen. Jonkarna kanske gaddar varandra. Det började ju så bra med ett bokfynd men nu behöver sinnesstämningen vägas upp. Råder bot med en liten promenad på Östervärnsängen som är massivt prunkande. Dock inte så mycket lupiner i år. Har de redan blommat ut eller har man försökt bli av med dem? Ängen är ljuvlig men här finns inte precis någon bra plats att sitta, måste komma ihåg att införskaffa en tältstol. Efter tio minuter har jag återfått balansen och styr kosan mot Hemköp - fralla, wienerbröd och mozzarella. Tar en omväg via Östra Förstadsgatan och Exercisgatan till Rörsjöparken där jag finner lite skugga. Börjar läsa "Romträsket". Det är säkert en bra bok men redan efter ett par sidor inser jag att det måste måste vara Einar Heckscher som varit framme och förstört hela luntan med sin klantiga och undermåliga översättning - irriterande. Bläddrar tillbaka, jodå - Översättning Einar Heckscher. Kan ingen stoppa honom, hur många böcker ska den där klåparen få lov att förstöra? Läser vidare i frustration. Hunters skildring av ett varmt och svettigt San Juan överensstämmer väl med ett varmt och svettigt Malmö 25/6 2019. Fler och fler skrikande ungar som vill i plaskdammen och mozzarellan vill in i kylen och jag vill ha kaffe och wienerbröd... och rom. Lättar. Anländer mitt krypin. Sätter på kaffe och stänger alla fönster för att hålla värmen ute. Bläddrar runt bland text-tv sidorna. Läser att Irans president anser att ledningen i vita huset är mentalt efterbliven. Tja, det är väl knappast någon avvikande åsikt, snarast en truism. Men det är allt ett skojigt uttalande.