torsdag 5 september 2019

Amazonas



Och i ett slag är det höst... Är tacksam för att väderleken för en gångs skull följer almanackan och att friska vindar blåst bort den kvalmiga augustiluften. Ska inte så långt, men kvällen är skön så jag beslutar att hämta flis från automaten vid Caroli i stället för AG Favör - huset. Går i sakta mak - dröjande steg. Så här strax innan åttasnåret är Värnhem redan ganska folktomt. En toka vimsar fram och tillbaka utanför Netto. Hennes långa blus eller allt för korta klänning blåser ideligen upp och avslöjar den nakna, groteska underdelen. Om fruntimret händelsevis råkar ha torsor på sig så är de djupt begravda i lager av späck - åsynen är anstötlig. La Trattoria ser lika mysigt ut som alltid, lagom befolkat med de vanliga stammisarna - får fundera på saken. Drottningtorget ligger öde. Den befarade skräckupplevelsen uteblir (!) när jag kollar kontot. Köper juice och feta på Malmborgs, mest för att det ska bli lite mer vits med promenaden.Tar andra sidan av gatan tillbaka, variation förhöjer. Ger fan i La Trattoria, jag kan göra min egen jävla pizza och om jag lägger på en rem hinner jag se Amazonas på K-kanalen. Köper pizzasallad på Amanos. Skyndar vidare för att införskaffa mozzarella till färdigpiazzan i frysen. Tre knarkare innanför glasdörren till den alltför upplysta portgången på Pilgatan. En är redan utslagen, de två andra sippar 7,2:or. Ett par andra olycksaliga sitter på marken vid zoobutiken och håller på med sitt, d.v.s. detsamma. Inom Hemköp och plockar åt mig en mozzarella, är på vippen att stoppa den i påsen men hejdar mig, hoppas de inte tror att jag norpat juicen och fetan. Hem. Hinner mecka pizzan med ost och kapris och skjutsa in den i ugnen, lagom till att "Tre episka floder" börjar. Amazonas - tetror och geophagus och jätte söta uttrar. Får lust att resa till Manaus.