lördag 14 september 2019

Lörda´

I kringelikrokar västerut längs de mest deprimerande bakgator - Malmgatan, Skansgatan, Porslinsgatan... Man kan åtminstone skatta sig lycklig över att man inte bor här. Någon slags farmers market på Drottningtorget, äpplen från egna odlingar, morötter i skojiga färger, sylt och honung, och naturligtvis är allt oförskämt dyrt. Norra Vallgatan längs kanalen. Genom Centralen och börjar tänka Hamburg. Mot havet, lutar mig mot räcket vid Klaffbron och spanar, många segelbåtar. Är det kappsegling? Nej det är körda´. Fiskmåsarna tokflyger och störtdyker i kastvindarna, som nazipiloter på pervitin. de är byggda för ändamålet och man kan tydligt se att de tycker det är kul. In mot stan igen längs den ändlösa Nordenskiöldsgatan. Slår ett hastigt öga genom fönstret till Galleri Leger, nån Max Ockborn (låter som ett taget namn) ställer ut skulptur och måleri. Det är inte tristess  jag är ute efter så jag traskar skyndsamt vidare. Stora Nygatan är ett trevligt strök, särskilt mellan Djäknegatan och Södra Promenaden. Skyndar på stegen ytterligare en gång för att passera Galleri Ping Pong. Tar en öl på Restaurang Paulibron och studerar menyn, tänker inte äta men får inspiration till senare - stekt fläsk med löksås får det bli. Ser mig om efter ett askfat, visst fan - det har ju blivit förbjudet att röka på uteserveringar. Skickar iväg sneipen, med gott samvete då den saknar filter. Springer på D som väntar på bussen vid Värnhemstorget. - En fika i veckan? - Javisst! Gör honom uppmärksam på ett ganska nytillkommet Värnhemsoriginal. Min gode vän P kallar honom för Tänkaren, då vederbörande alltid, eller de gånger man lägger märke till honom, står som förstenad i samma pose som Rodins "Tänkaren", fast i stående ställning. Försteningen är långvarig, minst tio-femton minuter, längre än så har jag inte orkat betrakta honom. Hade Tänkaren uppehållit sig i t.ex. en busskur hade ingen märkt av honom, men han brukar inta sin position mitt på torget eller mitt i trottoaren. Man får väl hoppas att beteendet inte är helt ofrivilligt, så att det inte trycks på paus mitt i en trafikerad  korsning eller så. D´s buss kommer. - Var ska du? frågar han. - Jag ska köpa fläsk, svarar jag.