onsdag 3 juli 2013

lek i parken

Rörsjöparken. Narkomanerna borta vid det lilla tegelhuset verkar ovanligt oroliga idag, så jag sätter mig på lite avstånd mellan kiosken och Exercisgatan. Framför mig är "Bollmannen" som vanligt i full gång.  Har sett honom dagligen sen i vintras. Än här - än där, runt om på Värnhem, ständigt kickande och dribblande med sin boll, helt solo. De få gånger bollen läggs åt sidan pratar han för sig själv. På sistone har han huserat i Rörsjöparken (varje dag) och utökat sin arsenal som nu, förutom den obligatoriska fotbollen, även innefattar frisbee, tennisracket och ett större antal tennisbollar. Scenario och procedur är följande: En soptunna med uppfällt lock är placerad mitt på gräsytan och "Bollmannen" håller ett avstånd på ca. tjugo meter från tunnan. Först kastas frisbeen iväg, över och förbi tunnan. Därpå följer fyra-fem servar (bra stuns i hans raket), bollen sparkas iväg i samma riktning och sen ytterligare fyra-fem servar. Därefter upprepas samma procedur från andra hållet - und so weiter - i timmar. Det hela brukar avslutas med stretching eller yoga eller vad det nu är. Vet inte om han försöker träffa tunnan eller om den bara är ett riktmärke, bollarna flyger i alla fall lite hur som helst. Upprepningen och monotonin i det hela gör mig nästan mesmererad. Man kommer liksom in i det, blir lurad in i någon annans mani. Hypnosen bryts av hög rockmusik. Det är en av de äldre profilerna som cyklar förbi med en stor bergsprängare i cykelkorgen. Fyrtio minuter har förflutit. "Vanligt folk" har lämnat plats för det "vanliga klientelet" - inte så trivsamt längre. Jag går hem och "Bollmannen" fortsätter oförtrutet sitt pass.