onsdag 10 juli 2013

Svineriet på Netto

En vild chansning, och till min förvåning fungerar faktiskt pantmaskinen. Hela trettionio riksdaler i burkar och petflaskor. Bra att dom höjde panten, nu har man alltid ett litet sparkapital liggande. Trycker ut kvittot och tar några vingliga skutt på ett ben. Min ena sandal har fastnat i det klistriga golvet och jag får med viss kraftansamling slita loss den. Hade tänkt mig ärtsoppa, men en av "ärtsoppskorvarna" har gått itu och resten av förpackningarna är täckta av en äcklig, halvt intorkad örtsoppesörja. Tomaterna är slut men det finns lite bottenskrap av nypotatis kvar - tar en skopa. Som vanligt bara en kassa öppen, lång kö framför mig och lusigt går det. Väl hemma upptäcker jag att ca. en fjärdedel av potatisen istället är stenar, till utseendet nästan identiska med potatisar. Man vill inte ha sten till sillen. Funderar ett ögonblick på att gå tillbaks med stenarna men det är fan inte värt besväret.