lördag 13 februari 2016

Hay haay


Grå och ödslig lördag, riktigt ful faktiskt. Det enda som lyser upp är den thailändska lilla damen som kommer cyklande på sin rikligt utsmyckade trehjuling i Rörsjöparken. Får ett sedvanligt, karaktäristiskt "hay haay", vilket får mig på bättre humör. Provade faktiskt ekipaget här förledes, cykeln alltså, jävligt svår att cykla på, drar till höger när man svänger vänster. Ja det är en trevlig liten tant, alltid glad och pratsam. Förbi Netto, "hej hej" säger flickan som sitter på trottoaren och tigger, det ser kallt ut. Förbi Almlof Gallery på Ehrensvärdsgatan som tyvärr är stängt. Synd, det brukar vara schysta utställningar och bli en trevlig pratstund, både med Jan och hans lilla jycke, en whippet. Skyndar snabbt förbi Galleri Final, som förvisso är öppet men visar allt annat än schysta utställningar, pinsamt uselt hver gang. De kunde gott flytta tillbaks till Helmfeltsgatan där resten av skräpgallerierna ligger. En snubbe kommer staplande nerför Kungsgatan, iförd shorts, flipflops på de nakna fötterna och huvjacka. Alltid dessa huvjackor, mer iögonfallande än döljande. Han är påtagligt drogpåverkad och förvirrad, verkar inte veta var han är på väg. Jag vet inte heller var jag är på väg, ingenstans. Går i tankar och blir nästan lite förvånad över att plötsligt befinna mig på Fregatten. Inte en människa här heller, det är tiden mellan återställare och ny fylla - limbo. Säger till "T" att jag bara skulle kolla om "R" kommit ut ur sin håla. Har tvättid, eftermiddagen är räddad, strax dags för andra maskinen.