torsdag 18 februari 2016

Inga kondis

Det är väl nån slags infantil regression men jag blir alltid barnsligt förtjust så fort det kommer lite snö. Beger mig skyndsamt ut, innan frukost, innan det vita smälter bort. Lundavägen - här borde finnas ett kondis, inte bara en jävla massa kebabhak och thaimassage. Förr fanns det bl.a. en fiskaffär och en vapenaffär (Vapencentralen) i bygget (ritat av Stoltz 1911) vars hörna skymtas till höger i bild. Vapencentralen rånades i augusti 1990 och ägaren sköts ihjäl, vilket på sätt och vis verkar rimligt och logiskt. Rim och reson. Minns det väl för vid tillfället bodde jag i huset mitt i mot, en trea utan dusch för fjortonhundra pix i månaden. Det enda som utgör lite genuinitet idag är den polska matbutiken och frimärkshandeln borta i Solstrålehuset. Viker in på Fredsgatan - Fredsgatan borde inte finnas till överhuvudtaget. Drottninggatan - berättigas av Grottan och Korrapong men här borde finnas ett konditori. Östra Förstadsgatan - kikar med saknad in i Amarants gamla lokal som förbereds för ny verksamhet, det ser ut att ha med något ätbart att göra, kanske ett kondis. Knallar över till Bagaren och Bonden och köper bulle. Väl hemma kommer jag på att jag glömt Rörsjöns Konditori, det ligger liksom precis utanför sfären men ändå bara ett stenkast bort. Smörrebröd till lunch kanske. Det töar.