måndag 22 februari 2016

Längs kanalen


Promenad längs kanalen. Av bara farten fortsätter jag lite längre än det var tänkt, ner till Fersens väg, över Fersens bro och inom Gamla kyrkogården som lyser gult av vintergäck. Kryssar mellan flanörer och tiggare över Gustav Adolfs torg, ner längs Stora Nygatan, Studentgatan och så Södra Promenaden längs kanalen igen. En pappa står och fiskar med sin lille son. En hög hundskit mitt i promenaden som ingen tagit upp, blänger därefter ilsket på varje hund jag möter. Vidare längs Östra Promenaden upp till Slussplan. Det nya huset - Slussbron, en solitär i tegel och trä, blev riktigt fint tycker jag, åtminstone de övre planen, bottenplan ut mot Exercisgatan utgörs av en sluten, ogästvänlig träfasad. Korkat att inte ha butikslokaler här. Ja Slussplan... Minns den fina lilla bussterminalen i funkisstil som låg här tidigare. Pissoaren frekventerades flitigt av stans fikusar, på den tiden bögarna praktiserade sin homosexualitet i lönndom, inte helt utan risk för att bli "knackade" av en eller annan full författare. Men det var länge sedan, platsen har legat i träda i decennier och nu står här i stället ett fint hus. Bra. Hälsar på i en av lägenheterna för att titta på den flotta utsikten, fri sikt i 270 grader så långt ögat kan nå. Lite som ett utkikstorn. Mot Värnhem via Östra Förstadsgatan. Café V har återigen nyöppnat, för tredje gången tror jag att det är, och fortfarande lika tomt på folk, lite synd kan man tycka. Kompositören kommer ostadigt stapplande, bärande på en liten leksakskeysoard i grälla färger, det ser lite paradoxalt ut. Undrar om han tagit upp komponerandet igen.