torsdag 1 november 2018

Cykelbana



Ett starkt sug efter gräs kommer över mig - ställer in siktet mot södra Malmö. Malmö har alltid varit cykelvänligt, knappast mer än fem-tio minuter med hoj, var man än ska och cykelstråken blir fler för varje år. Tar cykelbana längs Nobelvägen - Amiralsgatan - Parkgatan - Ystadsgatan - Södra Förstadsgatan - Per Albin Hanssons väg. Jonkarna håller fortfarande till vid det lilla grönområdet mellan parkeringsplatserna mittemot Mobilia, år ut och år in. För tungt - fortsätter till Mobilia Blommor. Inte mycket gräs här inte, mest barr, enar och ljung och en massa gravpynt såklart. Konstigt, gräsen ser ju fortfarande fina ut i stans rabatter. Ger fan i det och kalibrerar om siktet, nu mot Pildammsparken. Modulhusen på parkeringen mellan Per Albin Hanssons väg och Pildammsvägen står fortfarande "christofierade" efter förra årets regnskador. Det var väl drygt ett och ett halvt år sedan det lilla byggprojektet påbörjades, med intentionen att det skulle stå klart förra hösten för inhysning av flyktingar. Kostnaden för floppen överstiger trettio miljoner. Byggjobbarna går fortfarande omkring och... Ja, fan vet vad de håller på med. Sådana här "byggfadäser" är oftast ganska obegripliga och jag kan inte låta bli att tänka på att byggnader som Eiffeltornet och Empire State Building hade en byggtid på ca. ett år. Det finns förresten en komisk historia om Victor Lustigs stöld av Eiffeltornet. Vad det rör sig om i det här fallet verkar vara en kombination av inkompetens och ovilja. Promenerar genom den fridfulla Pildammsparken. Sätter mig på en av de få bänkarna som inte är upptagen av pensionärer, röker en cigg, får lust att mata ankorna. Cykelbana nästan hela vägen hem - Pildammsvägen, Fersens väg, i trafiken längs Storgatan sen Kungsgatan hela vägen till Värnhemstorget.