fredag 16 september 2016

Festligheter


Ute och dräller igen. Droppar in på Daniel´s Livs (den oansenliga lilla Tobak/godisbutiken bredvid Pizzeria Amanos) för att köpa rökverk. -Så varmt du har det här, påpekar jag. -jaah, det är varmt, säger kassören. På väg ut märker jag att fläkten vid utgången "sprutar" varmluft. Befängt, nu när det äntligen börjar bli lite drägligt. Men killen på Daniel´s Livs som är från sydligare trakter tycker väl att det börjar bli kyligt, nu när termometern bara står på strax över tjugo c.. Inom Netto. Svalt och skönt, de har faktiskt varenda vara jag är ute efter - en dricka och femkronors TV-guiden. Och döm om min förvåning - ingen kö! Tar en Metro utanför Laserdome och går ner till parken. Plaskdammen är tömd på vatten, till förtret för de minsta, till nöje för de lite större. Själv tycker jag lite båda delar, det är fint med vattnet där men det är också en välsignelse att slippa alla skrikiga telningar. Två fjollor fjollar sig på bänken mitt emot min. Förmodligen har de just "kommit ut" eller så är de från vischan, eller så är de kanske uppspelta inför kvällens SLM-fest borta på Fredriksbergsgatan. Jag antar att man måste vara medlem så det är väl med lite kort varsel. Men om man tycker att man missar något kan man ju alltid bege sig till San Francisco´s "Folsom Street Fair" den 25:e september. Bläddrar i Metron - någon har fått näsan avbiten, kakelfestival, Pusher Street på  Christiania skall tydligen börja videoövervakas och den danska motsvarigheten till Statistiska centralbyrån har kommit fram till att pengar gör en lycklig etc. etc. . Blaskan kommer mest till sin rätt som sittunderlag. Känner mig nöjd, har fått nog av BMX-trixande och fjollande. Dunstar. Så, gott folk. Av med palterna och på med läderremmarna - snart börjar festen.

Tips: Imorgon fyller Östervärns Antikvariat och Bokhandel två år. Det blir tårta, konst och musik och sånt.