fredag 30 september 2016

Hej då skomakarn


Inom Maguro Sushibar för att beställa ett par bitar med lax. Har inte testat deras käk tidigare, så för att vara på den säkra sidan frågar jag om priset. -35:-. -35?! -Alla andra tar ju en tia biten, bara hälften så mycket. -Ja men lax är lite dyrare. - Är de dubbelt så stora då också? Självklart skippar jag Maguro och traskar ett par hundra meter till Samurai istället, en tia biten som vanligt. Lite godare och lite nyttigare än en simpel varmkorv, som för övrigt ej går att finna runt Värnhemstorget. Traskar vidare och rundar hörnet till Kungsgatan. Till min bedrövelse ser jag att Värnhems Sko & Nyckel Service har slagit igen för gott som det verkar. Han har ju faktiskt varit lite skröplig de senaste åren och förtjänar säkert en välbehövlig pension. Men, det är ett inslag man kommer att sakna. Inte mycket genuint kvar i kvarteret längre. Som hastigast kan jag bara påminna mig Sandbergs Tapetseringsverkstad, Gitarrmakaren, Grottan, Symaskinsbutiken på Sallerupsvägen, och så klart ett och annat seglivat matställe. Men vem vet... Har man tur så kanske det öppnar något annat skojigt i lokalen.