torsdag 22 september 2016

Hotad idyll



Trots hotet från "kanalknuffare" slår jag mig ned vid Södra Promenaden och boostar mig med D-vitamin. Vattnet är vackert grönt, många svanar och "Rundan" kör fortfarande runt turister. Mot Värnhem via Carolibron, rundar Rättscentrum via Exercisgatan och Drottninggatan (min stockros har vid det här laget vissnat).  ICA-Värnhem på Östra Förstadsgatan börjar ta form, i normal byggtakt verkar det som. Pausar på plattan på Värnhemstorget, en Metro under rumpan och en cigg i käften. Betraktar "bygget" mitt emot, som mest har karaktär av konstant förfall. Hela projektet Entré - Malmö - Plaza ter sig tragikomiskt och jag börjar nästan på allvar misstänka att dess ledning och ansvariga är rekryterade via Samhall. Extra synd är det om de stackars privatpersoner som tvingas bo mitt i eländet. Läste nyligen en sorglig artikel i Hem & Hyra, en av hyresgästerna i det gamla Hemköp-huset beskriver (artikeln här) vilket helsike det är att bo i en byggarbetsplats och att folk bokstavligt talat blir sjuka av allt byggdamm. Först sa man att skulle det stå klart 2014 vilket var fullständigt orealistiskt, sen siktade man på 2017 och nu säger man 2018. Tror knappt på det heller, det är ju bara om två år. När jag reflekterar över saken kommer jag alltid att tänka på att det tog ett år att bygga Empire State Building. "R" kommer förbi och slår sig ned för att slänga käft ett tag. Får reda på att snorungarna som bränner bilar närmar sig vår idyll. Inatt brände de (så vida det nu inte rörde sig om något slags försäkringsbedrägeri) en bil på Zenithgatan vid Rörsjöskolan. Att det skulle vara någon slags protestaktion/hämndaktion från kriminella element har jag lite svårt att tro, då finns det ju bättre sätt att visa sitt missnöje. Och på tal om Zenithgatan, kom så sent som idag ett pressmeddelande om förtätning av Värnhem, nittio nya hyresrätter på Zenithgatan. Det är ju bra det, men tyvärr verkar det vara samma klåpare som ritat Entré och det där konstiga stationshuset på Värnhemstorget som får uppdraget, det vill säga Fojab Arkitekter, byggherre är Akelius. Men men... Det ligger ju i skymundan och Zenithgatan är så trist ändå. Börjar bli hungrig och styr kosan mot Coop. Linkar runt bland hyllorna utan en aning om vad jag egentligen är sugen på, låter dagen bestämma och väljer  ärtsoppa. Det fina vädret har gjort mig sugen på en öl, så jag slinker in på Fregatten och finner mig en lugn vrå längst in i hörnet. Magen kurrar men slår genast bort tanken på att beställa något från menyn, väl medveten om att mitt rullpack ärtsoppa vida överstiger Fregattens samtliga rätter i kulinaritet.