torsdag 2 november 2017

Pissenissar


Inom Salad & Sushi som nyligen öppnat i det s.k. V-huset (Entré). Njaa.... Kan väl inte påstå att det ser sådär jätteaptitligt ut, varken salladen eller sushin. Lite dyrare än t.e.x. Samurai tvärs över gatan, där personalen dessutom är betydligt sötare. Men det är ju trevligare med ett mathak än en tom lokal, nu finns här både apotek, café och sallad/sushibar, och i början av nästa år ska visst även Folktandvården flytta in i V-huset. För övrigt klokt av Trianon att behålla namnet Entré och dissa Plaza, som man bara förknippar med fiasko. Man kan ju hoppas att de även har det goda omdömet att döpa om den s.k. foodcourten till mattorg, eller ännu hellre, sprida ut matställena i byggnaderna. Och snälla... En riktig restaurang vore ju bra. Får med mig en löjlig meny, rätterna har namn som fisk usch, morsan, jante, mäklarbrickan... Söderut. Inom Rörsjöparken, ett tiotal afrikaner sitter på "sin" bänk och ölar, en kille parkerar sin cykel vid hundrastplatsen och går in i buskaget för att slå en sjua. Hivar mig upp på min egen stålhäst och trampar till Möllevångstorget.


Persiljan är inget vidare men dillen är fin, tolv spänn för ett hyfsat stort knippe betraktar jag som ganska rimligt för att vara i november, åtta kr/kg för granatäpplena får det inte heller att svida. Har bestämt mig för att dagens budget är en tjuga, kommer bara upp till nitton kronor men har då ändå en hel påse full av grönt. Inom Rundgång, en kaffe hos "I" och så en titt på Öppna hjärtat på Friisgatan. Tio spänn för tre CD´s eller DVD, svårt att motstå. Pizzicato Five och Amy Winehouse, sen blir det svårt. I brist på annat plockar jag dumt nog åt mig en CD med Debbie Harry. Blondie går väl an, men Debbie Harry solo är näst intill pinsamt dåligt. Men snygg är hon, lika tjusig nu som då. Tänka sig, 72 bast har hon hunnit bli. Lämnar södra innerstaden. Vid Rörsjöparken är scenariot nästan exakt detsamma som för en timme tidigare sen. Denna gång är det en kille som parkerar barnvagnen vid hundrastplatsen, går in bland buskarna och lättar på trycket, ett populärt ställe tydligen. Afrikanerna har hunnit bli riktigt fulla och uppsluppna, en av dem uträttar sina behov bland de glesa buskarna vid bänken, inte särskilt diskret. Rörsjöparken är bestämt en riktig pisspark.



 Hem, sätter mig vid datamaskinen och hittar ett sympatiskt initiativSkumrask.