onsdag 20 november 2013

entré Nojs # 9 / nov. 2013


Senior Asset Manager! - Meinhart Krumrei, inleder som vanligt annonsbilagan med att tala till kunderna. Han förklarar: " Att organisera ett köpcentrum är en komplicerad process. Varje liten detalj måste räknas med och en rad beslut om saker som inte är enkla att rätta till i efterhand måste fattas. Ett enda misstag kan leda till stora kostnader". I detta avseende tror jag faktiskt att han för en gångs skull vet vad han pratar om. Vidare informerar han om att deras experter nu diskuterar "alla dessa små detaljer", d.v.s. hur många toaletter det skall vara, placeringen av hissar och eluttag och som alltid - färgen på golven. Meinhart vill fortfarande diskutera sitt köpcenter med kunder, men till skillnad från tidigare så rör det sig nu om ett antal utvalda kunder som han tänker sig skall sitta i en panel och ge feedback. Feedback är engelska och betyder återföring (eller tilbakemelding på norsk), d.v.s. synpunkter på deras planer. På sidan 2 får man bl.a. reda på att man "tagit fram ett koncept" minsann, och att det i konceptet "ingår en lista på olika butiker som vi tycker är intressanta". Krumrei vill dock inte nämna vilka dessa är då, som han påstår - "förhandlingar pågår" och fortsätter - "vi har många intresserade". Vilka intressenterna är kan man kanske få en vink om då man studerar de senaste fotomontagen i skylten ut mot Fredsgatan. Tycker det är något bekant över logotyperna men jag har inte tidigare hört talas om de olika kedjorna. Media Markt är numera bortsuddade men här figurerar något som heter Medi Markt, som jag förmodar sysslar med farmaci. Även New Worker, H&W och Jack Ones är nya namn för mig, samt EroModa, som troligtvis borde vara något vågat (man vet ju hur tyskar är), bra att man breddar sig. Inne på Entré har man också smällt upp en massa stora foton föreställande div. butiksvyer och varor, med den inflikade texten - "Vi bygger framtidens köpcenter". Wow! Tänka sig, framtiden redan idag, eller om ett år eller två. Bilderna på matvaror är förstås lite oroande. Commerz real vill ju flytta Hemköp till bunkern, det s.k. E-huset eller glashuset men här har man stött på patrull. Kommunen och stadsbyggnadsnämnden säger blankt nej, liksom Hemköp vars kontrakt på nuvarande lokal sträcker sig till 2017. Om detta säger Meinhart Krumrei i Sydsvenskan 20 okt. 2013: "Kanske har det skett ett missförstånd, vi vill ha kvar en liten enhet i V-huset vid Värnhemstorget och en supermarket i E-huset längs motorvägen". Tja, missförstånd... Det vet i fan. Det är väl snarast så att Commerz real vill ha något som ingen annan vill ha och ger blanka fan i vad folk tycker. Så vad tusan ska man med en kundpanel till? Även på Pilgatan har man täckt ett par skyltfönster med stora fotomontage. Synar den avbildade "hantverkaren"  lite mer noggrant i sömmarna och upptäcker att han har en hammare från Biltema i snickarbältet. Av detta drar jag slutsatsen att hela Entrés ombyggnad kommer att bli kvalitetsmässigt undermålig.