lördag 9 november 2013

Jakt och fiske


Mot kanalen via Rörsjöparken som ligger helt öde så här dags (09:15) sånär som på en äldre man som parkerat sig på bänken under hängpilen. Mannen är väl runt de sextio, skakis och sjuk och lika tilltuffsad som pilen blivit i stormen här förledes - ingen räddning i sikte. Jag korsar Drottninggatan och Exercisgatan, spanar mot Slussplan och Södertull. Redan flera sportfiskare på plats denna arla lördag, det bådar gott. Väljer första bästa, lämpliga plats och fixar till spö, rulle och jigg. Det är lustigt, när man ägnar sig åt en annan aktivitet än den vardagliga så förändras ens perception. Börjar studera vattenytan på ett helt speciellt sätt i ett försök att lista ut var fiskarna håller hus, trotts att det är samma gamla kanal. Andas in den friska morgonluften som är precis samma stadsluft som alltid. Doften av multnande löv är påtaglig. Erfar en rogivande och avkopplande naturupplevelse, vilket man inte upplever en tillstymmelse till annars. Redan efter en halvtimme har jag fått två fina abborrar, mat så det räcker för två. Uppskattar att de väger runt 550g. vardera men då jag fångat dem själv så överskattar jag säkert vikten med 100g. per firre. Ja, kvarteret har sina exklusiva sidor. Kanalen ligger betydligt närmre än Malmborgs och fisken är purfärsk och gratis. Och - nä, det är ingen fara att äta dem, de har simmat runt i Öresund hela sommarhalvåret och kommer upp i kanalen först nu när det börjar bli kallt. Nöjer mig med vad jag fått, packar ihop och beger mig hemåt. Den gamle "sitter" fortfarande kvar under pilen, häftigt vaggande av och an, skakningarna och abstinensen är så våldsam att han knappt kan hålla sig kvar på bänken. Hmm... Systembolaget har ju öppnat vid det här laget och soppköket på torget, men för den gamle krävs det nog lite starkare medicin eller åtminstone assistans. Planerar middag medans jag traskar vidare, bestämmer mig för att satsa på ett välbeprövat, väldigt enkelt men riktigt delikat recept ur E.M.Hagdahls "Kokkonsten som vetenskap och konst" från 1891.

Tips!  Sportfiskegiganten arrangerar fisketävlingen "Street Fishing Challenge" 2013.11.14, samling vid Paulibron kl.18:15