tisdag 26 november 2013

Snålblåst

Några skäggiga skolbarn trotsar kylan och leker med en boll i Rörsjöparkens, så här års, torrlagda plaskdamm. Töserna sitter på bänkarna intill i sina hucklen, röker och dricker energidryck - Värnhemsskolan håller visst lunch. Ett av gängen har samlats runt en skraltig VW Passat borta vid kiosken, det ser ut att vara ett par äldre bröder eller drop out´s som är och hälsar på. Från bilstereon dunkar skithäftig hiphop på högsta volym, jag tror de leker ghetto eller hood. På Kungsgatan hamnar jag jämnsides med en äldre, stilig dam som spontant kläcker ur sig - fy faan vá dé blåser kallt! -  på den mest bräkiga skånska. -Ja fy för Den lede, ger jag till svar. Alkisar och pundare har blåst bort från Pusherstreet. Ett par av dem har tagit sin tillflykt till busskuren där de sitter och kurar, ruggar som små vindpinade uggleungar. Mot Hemköp. Baxar mig igenom en smärre trafikstockning av rolatorer och rullstolar, målet är "veckans prisbomb" - lussekatter 5kr./st. . Lite längre fram spärras vägen av en lång kö framför bankomaten. Den gamle punkaren i rullstol försöker styra upp det hela. Med uppmaningen - " Flytta in åt sidan, ni ser väl för fan att folk går här hela tiden!" - lyckas han likt en herde fösa in fårskocken längs väggen och ställer sig själv sist i kön. En obstinat kärring börjar käfta men de övriga, som verkar vara familjära med begreppet hänsyn, ger honom rätt. De ser ut att känna sig lite dumma, som inte fattat bättre än att ställa sig som en mur mitt i passagen. Köper en lussekatt. På väg ut hamnar jag på kollisionskurs med "tanten som tar på en", men jag har farten uppe och dristar mig till ett glatt - Hej! I förvåning skiner hon upp och blir glá, det var ju bra - skyndar raskt vidare. Väl hemma förbannar jag min tanklöshet, borde ju ha införskaffat lite glögg till lussekatten. Tittar på ytterkläderna, tittar på spisen - äh, det får bli kaffe.