tisdag 19 november 2013

Letar efter bullen


 
Slinker in i "V- byggnaden" från Fredsgatan och möts som vanligt av en kväljande baconstank. Det har luktat bacon här dagligen i flera veckors tid, antingen p.g.a. någons dåliga lunchvanor eller att en fläkt har pajat nånstans eller bådadera. Så här dags (tiosnåret) är de grå gubbarna som stryker omkring nästan i majoritet, alla verkar vara här, traskandes sina invanda rutter till och från bolaget, Hemköp, bänkarna utanför kassorna... Hade tänkt mig en styck frukostbulle. Hemköp har visst höjt priset från tre till fyra kr./st. och endast fyra för tio mot tidigare sex för tio, de ser heller inte lika bra ut som innan. Tar en bulle och ställer mig i kö bakom en av de grå gubbarna, han luktar inte heller så gott där han står i väntan på att få betala sin fil. Varför en sådan förkärlek för just fil och yoghurt hos denna kategori? Fil, yoghurt, ägg, bacon och korv - det kanske har med den kemiska balansen att göra. Hur som helst så orkar jag inte med doftfloran så jag går och lägger tillbaks bullen. När det nu bara skiljer en krona per bulle kan jag ju lika gärna handla på Amarant i stället, mycket trevligare på alla sätt och vis. På Amarant sitter det också två grå gubbar och fikar. Det ska ett visst tränat öga till för att skilja dem åt då de nästan ser lika dana ut allihop - mer eller mindre långt, grånande och stripigt hår och skägg, tämligen slumpmässigt klädda.