onsdag 1 juni 2016

Inte Charley



Första juni. Har för mig att sommaren börjar idag, trots tjuvstart med ett par veckor. Hemköpssallad till frukost i parken som så här dags är nästan folktom. Bara en tjomme på bänken mittemot som till utseendet påminner mig om Charles Manson ( som i sin tur påminner om Einstein), men det är väl föga troligt att det skulle vara han. Men om nu, mot all förmodan Charles Manson skulle hamna i Malmö så skulle han säkert hänga i Rörsjöparken. Plaskdammen är äntligen fylld vilket ger en vag känsla av svalka i den redan tilltagande värmen. Kompositören stapplar förbi, stannar en bit bort och sticker armen i en soptunna. Det har jag inte sett honom göra förut. Det går utför, men det har det väl alltid gjort. Det börjar dyka upp ungar som naturligtvis tar sikte på plaskdammen, dags att lätta. Så gör även tjommen, och när jag håller upp grinden ut mot Drottninggatan för honom så kan jag konstatera att det inte är Charley, ingen utsmyckning i pannan. Längs Fredriksbergsgatan. Kikar i skylten till Stadsmissionens secondhand - halva priset på allt. En liten lapp i fönstret informerar om att det är vårsalong på Café David. Tja, det är nog varken bättre eller sämre än vad som visas på de flesta etablerade gallerier. Funderar på att köpa en skjorta men vill inte ha något att släpa på, får gå tillbaka efter promenixen. Boomers eller 360 sportsbar som de bytte namn till är fortfarande igenbommat, men jag har enligt uppgift fått höra att Go Go Grill ska flytta in i lokalen, vet inte om det stämmer. Hur som helst blir hela sidan ut mot Östra Förstadsgatan i kv. Quiding tom sen Humana slagit igen och Värnhems Guld flyttat runt hörnet till Pilgatan, och med tanke på att fastigheten ägs av Akelius så kan det nog förbli så i åratal. Hoppas det blir något av med ICA. Sneddar torget. Synd att Fregattens uteservering ligger i skugga än, fast det kanske är lika bra det så spar man dom pengarna. Traskar planlöst vidare. På håll hör jag att infernot av barnskrik och mammaskrik tilltagit, mammaskriken är nog faktiskt värre än barnskriken. Har fått nog med d-vitamin, går hem och kollar tolv nyheterna på tv, bara elände.