tisdag 14 juni 2016

Trädgårdsarbete

En tur efter regnet. Längs kanalen prunkar det för fulla muggar och finare lär det bli, såvida inte kommunen får för sig att skövla alltihop. Vidare genom Rörsjöparken. Cyklar igenom den utmärkta lilla genvägen ut mot Drottninggatan, strax innan grinden som é så jävla irriterande, i synnerhet när man kommer på cykel. Blir dyblöt av de våta grenarna i den lilla pasagen, som växt som fanken på sistone. Ja, de är irriterande även när det är torrt, särskilt när det är mörkt. Något borde göras. Sagt och gjort, beger mig hem och hämtar sekatören. Tillbaks till genvägen och ansar de nytillkomna skotten, med varsam brutalitet. Det är riktigt trevligt med lite trädgårdsarbete och fint blir det. Provcyklar gången, klipper några grenar till - klart. Tar en lite kringelikrokig väg hemåt. Jodå, flera av mina stockrosor börjar ta sig, särskilt de från i fjol, det är nästan så att jag gödsla och vattna när det behövs. Känner mig stolt, både över dagsverket och mina gröna fingrar. Regnet är tacksamt och välbehövligt, men hoppas det torkar upp till helgen.