fredag 24 juni 2016

Blixt och dunder


Vid fyrasnåret öppnar sig himmeln åter igen - blixt och dunder. Med regnkappa och paraply ger jag mig ut på gryningspromenad. Skådespelet är magnifikt, särskilt vackert är det när blixtarna lyser upp Rörsjöparken och kanalen. Tor har fått fnatt och det är festligt värre. Här och var hänger folk på sina balkonger och beundrar dramat, men på backen är jag ensam. Efter en halvtimme är jag nöjd. Somnar till en trist deckare, det regnar i boken också. Det är väl därför jag fortsatt läsa eländet, storyn é trist men miljöbeskrivningarna suggestiva.

Vaknar till en midsommarafton / Sankthans. Slår på tv´n - Brexit, Brexit, Brexit... Stänger av tv´n. Tar en tur runt ett ganska folktomt Värnhem. De som kan har väl gett sig ut på landet, det är ju det man ska göra när det är midsommarafton. Ja, man är nästan tvungen till det för att inte verka konstig. Och helst ska man vara packad innan det ens är dags att sätta sig till bords, och sen kommer man inte hem för det går inga bussar och chauffören är bakis eller fortfarande onykter. Tvi vale, tror jag satsar på Fregatten istället. Upp om Hornsgatan. Trafiken är livlig, de som är från norr ska söder ut, de från söder ska norr ut. Till Hemköp som också är folktomt men svalt och skönt. Mataffärer är nästan de enda drägliga platser när det är så här varmt och kvavt. Jordgubbarna kostar sjuttio kronor kilot - löjligt. Tar ett paket ris istället, basmati. Det kan ju vara hugget som stucket - jordgubbar eller ris. Och fem styck räkor, det blir en femma det om man är bonuskund och det är man. Glad midsommar.