torsdag 16 juni 2016

Rockad Quiding



Bruden framför mig har lastat två vagnar fulla, tjugo flak öl och tio boxar vitt. -Vi ska ha fest, säger hon, som om hon behöver förklara sig. Själv får man nöja sig med två mollisar, men det kan ju vara lagom till kvällens match, Tyskland - Polen. Traskar Pilgatan fram. Nagelbyggarna från Entré har flyttat in i kv. Quiding och även Värnhems Ur & Guld, som nu bytt namn till Värnhems Juveler, har flyttat runt hörnet in på Pilgatan. En liten rockad. Följden är att nu är det istället bottenplan ut mot Östra Förstadsgatan som står helt tomt (Go Go Grill flyttar strax in i Boomers gamla lokal) och kan nog så förbli för en längre tid kan jag tro, Pilgatan har ju stått utan hyresgäster i åtskilliga år. Värnhems Juveler... Epitetet ligger bra i munnen men jag får ju helt andra associationer än till en sunkig guld/ur affär. Värnhems Juveler - tanten som tar på en, den enarmade, den lytte, kompositören, killen med brösten... Ja ja, listan är lång. Solen tittar fram så jag bestämmer mig för en promenad in mot stan. Vid närmsta soptunna står en liten tjej, i färd med att bända loss larmbrickan från en kläda, hon har brottom men försöker se ut som om det regnar. Trona Dong har bommat igen. Schvungens Bro har fått räckena smyckade med stora blomsterlådor - fint. Längs kanalen - fint. Förbi Rättscentrum - fult. Hem och "laddar" inför matchen om jag nu giter se skiten, men det brukar ju bli lite kul när man väl kommer in i det. Hopps! Den har visst redan börjat.